31-10-2016 13:00,
Bron: Robert Schuckink Kool
Sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter en Chinese tegenhangers als Weibo, YY en Sina worden bijzonder intensief gebruikt. Bovendien is de groei van het aantal gebruikers, nu zo’n 2 miljard, nog lang niet voorbij. Dat maakt ze als advertentiemedium buitengewoon interessant. En daarmee, vind ik, tevens voor beleggers.
Social mediaondernemingen hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in allerlei slimmigheden en analysetools, waardoor ze nog meer gegevens uit ons gedrag op deze sites halen en bedrijven nog gerichter laten adverteren. Ook hebben de social mediabedrijven de afgelopen jaren geïnvesteerd in het toevoegen van functionaliteiten die handig zijn voor adverterende bedrijven. Denk aan een makkelijke koopknop, waardoor het succesratio van advertenties op
social media omhoog gaat. Inmiddels zie je dat bedrijven niet alleen adverteren op social media, maar zelfs hun klantenservice steeds meer via social mediabedrijven laten lopen. Slim en doelgericht lijkt mij, als je klanten zich toch al vaak op social media sites bevinden.
Chinese social media
Het interessante is bovendien dat de markt voor social media nu zo’n beetje verdeeld is tussen een aantal giganten uit de VS en China. Overigens zie je dat de Chinese social mediabedrijven vaak al een stuk verder zijn dan hun westerse tegenhangers in de integratie van chatten, het delen van recensies van producten en diensten en handige koopknoppen, om die producten en diensten te kunnen aanschaffen.
Geweldige cijfers
De social mediabedrijven zijn na de forse investeringen van de laatste jaren nu aan het oogsten. Zo boekte
Facebook in het tweede kwartaal van dit jaar (in vergelijking met een jaar eerder) een omzetstijging van 59% tot $6,44 miljard en een winststijging van 186% naar $2,06 miljard. Ver boven de verwachtingen van analisten. Het Chinese Weibo boekte in het tweede kwartaal van dit boekjaar zelfs een winststijging van 516%!
Lucratief(I)
De groei van social media is bovendien nog lang niet ten einde. Onderzoeksbureau Statista verwacht dat het aantal mensen dat gebruik maakt van social media alleen al de komende twee jaar nog eens met meer dan 25% zal toenemen, tot 2,5 miljard gebruikers. Dat maakt het bedrijfsmodel voor social mediabedrijven nog lucratiever. Het ijzersterke bedrijfsmodel van de social mediabedrijven is ook leuk voor beleggers. De koersen van deze bedrijven zijn dit jaar doorgaans al flink gestegen, maar er zit naar mijn idee nog veel meer in het vat. Ik denk dat beleggers deze interessante sector eigenlijk niet links kunnen laten liggen.
(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden