U bent nog niet ingelogd op Mijn BeursGorilla.

Inloggen

Aanmelden

Profiteer van opmars hybride auto’s

De opmars van de zuinige auto is niet meer te stoppen. De meest voorkomende auto’s die fors zuiniger moeten gaan rijden, zijn de elektrische of hybride auto’s. Het aanvang succes van de hybride of elektrisch aangedreven voertuigen hangt onder andere af van overheidsbeleid. Hoe dan ook. Laadpalen zullen binnen enkele jaren onderdeel gaan uitmaken van het straatbeeld. In China pakt men dit groter aan.
De nieuw benoemde regering in China heeft recent een nieuw langjarig beleid afgekondigd voor de komende decennia. Een fundamentele groei van de binnenlandse bestedingen is het voornaamste doel. Daarnaast moet de Chinese economie een stuk milieuvriendelijker worden. Langzaam worden in dat licht nieuwe maatregelen uitgeschreven die iets meer zeggen over de daadwerkelijke plannen van de nieuwe Chinese regering. 

China heeft aangekondigd dat in 2016 minstens 30% van alle overheidsvoertuigen die gekocht worden op alternatieve energie moet rijden. Overheidsfunctionarissen ontvangen bovendien een subsidie wanneer zij een auto aanschaffen die aan voorwaarden voldoet én de prijs van de auto minder dan 180.000 yuan ($29.186) bedraagt. Deze maatregelen zijn nodig om de overheidsfunctionarissen nu eens echt te stimuleren/dwingen een hybride auto aan te schaffen en voorbeelden te stellen. Voor uw beeldvorming: volgens de vereniging van Chinese autobedrijven zijn van de verkochte auto’s dit jaar nog slechts 17.642 nieuwe auto’s voorzien van schone energie-aandrijving. 

Groeiambitie en getallen

Hoewel dit een stijging is van 38% op jaarbasis, staat dit in groot contrast met de doelstellingen van de overheid in China. Wanneer we dit vertalen in aantallen, dan wil de overheid volgend jaar al 500.000 hybride (overheids-) auto’s op de weg hebben. In 2020 moet het wagenpark zijn gestegen tot 5 miljoen. Daarnaast heeft China toegezegd om kopers van een hybride of energie-efficiënte auto te ontlasten door 10% van de autobelasting niet in rekening te brengen. Kopers van elektrische auto’s krijgen bovendien 60.000 yuan subsidie en hybride autokopers krijgen 30.000 yuan terug bij aanschaf. Tevens kennen grote Chinese steden een additioneel stimuleringsbeleid. De bestuurders van Beijing hebben aangekondigd vóór 2017 maar liefst 10.000 laadpalen te installeren.

Kortom, iedereen werkt mee om de verkoop van elektrisch rijden te stimuleren. Of het daadwerkelijk effect heeft, weet ik niet. Misschien gaat er wel een gigantisch sneeuwbaleffect ontstaan nu overheden, fabrikanten, maar ook consumenten bewuster, zuiniger en goedkoper willen gaan rijden. U heeft in Nederland gezien welk effect overheidssubsidies in 2013 en dit jaar hebben op de autoverkopen van onder andere de hybriden van Volvo en Mitsubishi. 

China automarkt nummer 1

Volgens grote autofabrikanten is de Chinese automarkt al enkele jaren aandachtspunt nummer 1. BMW verwacht dat binnen vijf jaar de Chinese markt de allergrootste ter wereld zal zijn. GM, BMW, Audi, ze zijn er graag allemaal als de kippen bij. Deze nieuwe overheidsdoelstelling moet er in ieder geval toe bijdragen dat ieder merk zeker aanwezig wil zijn met modellen die aan de voorwaarden voldoen.

Investeren in hybride auto - Profiteren?

Beleggers die willen profiteren van de ‘elektrische trends’ zouden na kunnen denken over een belegging in autofabrikanten die een relatief succesvol merk in China hebben, maar die bovendien succesvol zijn met de ontwikkeling van hybride en elektrisch-aangedreven voertuigen. BMW doet het in China erg goed en heeft sinds kort modellen die volledig elektrisch zijn. Ook BYD Corporation (HK 1211) is een speler die u in de gaten kunt houden. Deze autofabrikant geniet bovendien het thuisvoordeel. Belegginsgoeroe Warren Buffet heeft met zijn Berkshire Hathaway een belang in deze ‘snel groeiende’ autofabrikant.

Andere markt, zelfde kansen

Wat misschien net zo interessant is, is de enorme vraag naar laadpalen en laadsnoeren. Wereldwijd stijgt de vraag naar laadpalen. Aerovironment Inc. Is een onderneming die vooral bekend is vanwege de ‘drones’ die zij ontwikkelen en produceren. Daarnaast is deze speler echter ook marktleider van laadpalen in de Verenigde Staten (VS) en Europa. En laat nu ook in de VS, nog steeds ’s werelds grootste automarkt, de belangstelling voor elektrisch aangedreven auto’s groeien.

Meld u aan voor de Beursgorilla.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meer artikelen van Peter Cordes

  1. 14:24 30-08-2019 Inspelen op de handelsoorlog
  2. 09:04 13-08-2019 Voedingsreus Nestlé boekt mooie progressie
  3. 10:40 12-07-2019 Er zijn meer ‘Galapagossen’
  4. 13:34 15-02-2019 Chinezen veroveren de wereld met Geely
  5. 09:30 23-11-2018 Olieprijsdaling schreeuwt om actie
NLD25 896,91 -3,22 -0,36%
AEX 900,06 +8,93 +1,00%
US30^ 38.854,63 0,00 0,00%
Nasd100^ 18.096,28 0,00 0,00%

Stijgers en dalers

Actueel nieuws

Agenda

  1. 08-05 SBM Offshore NV
    Resultaten 1e kwartaal 2024
  2. 08-05 Sofina SA
    Algemene Aandeelhoudersvergadering
  3. 08-05 Bpost SA
    Algemene Aandeelhoudersvergadering
  4. 08-05 Brederode SA
    Jaarresultaat 2023
  5. 08-05 Wolters Kluwer NV
    Algemene Aandeelhoudersvergadering
  6. Bekijk het volledige overzicht

Populair op Beursgorilla.nl