Fender bass schreef op 4 juli 2025 10:00:
[...]
Klopt, maar zijn dat niet eerder kinderziekten en verschijnselen van opschalen en pioniersfase?
En dan nog dit (via Perplexity):
Het energieverlies van een verbrandingsmotor is aanzienlijk groter dan dat van een elektrische auto. Een benzinemotor zet slechts 14% tot 30% van de energie uit de brandstof om in voortbeweging; het grootste deel gaat verloren als warmte via het uitlaatsysteem en de koeling. Bij een dieselmotor ligt het rendement iets hoger, rond de 32%.
Een elektrische auto daarentegen zet 74% tot 94% van de elektrische energie om in beweging. In de praktijk ligt het rendement van een elektrische auto met accupakket rond de 80%; het verlies is dus veel kleiner. Dit verschil ontstaat doordat een elektromotor direct elektriciteit omzet in beweging, terwijl een verbrandingsmotor eerst chemische energie via verbranding moet omzetten in warmte en daarna in mechanische energie, wat onvermijdelijk gepaard gaat met grote verliezen door de wetten van de thermodynamica.
Kort samengevat:
Verbrandingsmotor: 70-85% energieverlies (vooral als warmte)
Elektrische auto: 6-26% energieverlies
Hierdoor is een elektrische auto veel efficiënter in het omzetten van energie naar beweging dan een auto met een verbrandingsmotor.